Nogle mennesker med komplekse problemer har mistet tilliden til myndighederne herunder kommunen. Disse mennesker og deres børn har ofte et omfattende behov for hjælp og støtte inden for kommunens velfærdsområder. Den manglende tillid medfører imidlertid ofte, at det kan være vanskeligt eller umuligt for kommunens sagsbehandlere og udførerpersoner, at komme til at yde den nødvendige støtte på frivilligt basis. Disse forløb er meget slidsomme for borgerne og for de kommunale medarbejdere, der er involveret i sagerne.

Jeg er mange gange lykkes med at etablere kontakt med mennesker i denne målgruppe. Jeg har formået at opbygge den tillid som skal til for, at kommunen kan etablere et konstruktivt samarbejde med borgerne / familierne. Dermed får kommunen indblik i borgernes / familiernes situation Det bliver muligt at vurdere graden af bekymringer, der er omkring børnenes trivsel og udvikling. Kommunen får samtidigt adgang til at yde de velfærdsydelser, der er behov for, og som kommunen forventes at gøre i henhold til lovgivningen.

I familier med børn kan denne indsats foregå i henhold til Servicelovens § 52 stk 3 - kontaktperson for familien.

I familier med anbragte børn kan det foregå i henhold til Servicelovens § 54.

Er der tale om ledige kan indsatsen foregå i henhold til paragrafer om brug af eksterne mentorer.


 

Kontakt Peter Frøby på 51 44 45 40 hvis du vil drøfte rammer og vilkår for et “skræddersyet” kontaktforløb.