Løsningsfokuseret kompetenceudvikling omfatter, undervisning, metodeværksted samt vejledning funderet på de løsningsfokuserede principper. Grundforløb i løsningsfokuseret praksis omfatter 3 undervisningsdage, hvor der undervises i den løsningsfokuserede metodes fundamentale principper, metodiske greb og redskaber. Deltagerne træner teknikker i løsningsfokuseret samtale og lærer at tilrettelægge løsningsfokuserede samtaleforløb.

Undervisningen foregår over to sammenhængende dage, med opfølgning endnu en dag efter ca 4 uger. I den mellemliggende periode har deltagerne mulighed for at træne teknikkerne.

For at implementere ny praksis på grundlag af få dages undervisning anbefales det, at supplere undervisningen med træning gennem “metodeværksted” (se nedenfor). Yderligere styrkes medarbejdernes løsningsfokuserede praksis, når ledere i organisationen bedriver løsningsfokuseret faglig ledelse.

Metodeværksted
Metodeværksted i LØFT er et supervisionsforløb, hvor de fagprofessionelle får hjælp til at træne og kvalificere løsningsfokuseret praksis med afsæt i deres igangværende borgerrettede indsatser. Metodeværksted fordrer, at deltagerne har grundlæggende viden om de løsningsfokuserede principper og metoder.

Løsningsfokuseret praksis kan forekomme let og ligetil, når man bliver introduceret til den. Mange bliver hurtigt begejstrede, når de får fornemmelse af metodens potentiale på et par kursusdage, eller når man ser den erfarne praktiker i aktion. For at sikre implementering i bund må teknikkerne indarbejdes som et håndværk, der skal trænes kontinuerligt og kvalificeres gennem systematisk løsningsfokuseret faglig sparring med kolleger og ledere. Metodisk supervision fra en erfaren praktikker sikrer optimale vilkår for, at de fagprofessionelle lærer at praktisere effektfulde løsningsfokuserede interventioner, der går i dybden, og skaber positiv udvikling for borgerne.

 

Kontakt Peter Frøby på 51 44 45 40 hvis du vil drøfte rammer og vilkår for et “skræddersyet” undervisningsforløb.